5 tipp az üzleti storytelling-hez
Mindenkinek vannak történetei és azok marketing szempontú elmesélése nem kizárólag tehetség, hanem technika kérdése is. Hiszen lehet pár szóban is „oda dobni” az eseményeket vagy Shakespearei módon elkápráztatni a hallgatóságot. A marketing nem csak a figyelemfelkeltés, hanem a megértetés eszköze is. Így érthető, hogy az utóbbi stílus – az irodalmi megoldás – mellett teszi le a voksát. Az alábbiakban látható pár tipp annak segítéséhez, hogyan is lehet jó történetmesélő akár a legkisebb méretű, egyszemélyes vállalkozás is.
1. Tedd színesebbé történeted
Ahogy általános iskolában is tanultuk: legyen eleje, közepe és vége a történetnek. Nem hiába többezer éves ez a módszer, bármilyen jellegű történet mesélésekor. Hajtson az érzelmekre a történet, hiszen történetet mond el, nem pedig egy tudományos folyóiratot olvas fel. Alapozzon az emberek érdeklődésére, szükségleteire és problémáira a történet konfliktusa és megoldása során.
2. Saját vállalkozásának értékei mentén alkossa meg a történetet
Mivel legalább egy szolgáltatása vagy terméke van, amit reklámozhat, így pontosan tudja, hogy milyen problémára milyen megoldást kínálhat a története során. Tudja, mivel több vagy jobb mint vetélytársa. Így tud legalább egy értéket felmutatni. Érdekesen megalapozott története miatt jobban megértik világát, nézőpontját, a történetét az olvasók.
3. Fedje fel a valóságot storytelling során
Az életből merített történetek a legjobbak. Hiszen átélhetőek, könnyen megérthetőek. Nézze meg a hétköznapi történéseket maga és vállalkozása körül. Azonnal rengeteg történet ötletet fog találni. Egy a lényeg, hogy minél egyszerűbb, érthető és átélhető legyen a történet. Hogy minél inkább bele képzelhesse magát az érdeklődő.
4. Használjon megfelelő formátumot a tartalom gyártása során
A történetek és a közönségnek megfelelő hangnemben / stílusban kell megfogalmaznia történetét. Így lesz az elmesélt történet szélesebb körben ajánlható, megosztható. Hiszen a legjobb esetben az emberek magukhoz hasonlókkal fogják megosztani ezt az írást – helyettünk végzik a hírverést.
5. Érje el, hogy az emberek várják következő történeteit
Marketing során az egyik legfontosabb, hogy ne csak új érdeklődőket szerezzünk! Hanem a már „elkapott ügyfeleket” újra és újra visszacsábítsuk magunkhoz. Pont ezért kell elérni, hogy ne egy találkozásunk legyen fogyasztóinkkal, hanem legközelebb még többet is nyújtsunk a vártnál. Csak egy lépésnyivel távolabb mutató tartalmat (értéket) mutassunk fel, amiért érdemes visszatérni hozzánk a jövőben is.
Mivel mindenki saját szakterületén fogja megírni saját történetét, így a fenti pontokat személyessé téve nemhogy bonyolítják, éppen ellenkezőleg, könnyítik a történet megalkotását. Remélhetőleg sikerült idáig eljutni a cikk olvasása közben – és félúton a számtalan ötlet miatt nem ugrott bele saját történetének megalkotásába a kedves olvasó.